Jag utmanar dig!
Alltså lära ut hur föreningslivet är uppbyggt, hur man kan påverka, vem som får fatta beslut och vilka rättigheter man har som medlem.
Och varje gång som jag träffar dessa grupper av vuxna människor så slår det mig hur illa ställt det är med kunskapen om föreningslivet.
Man tror att föreningen är något man köper tjänster av, att det är styrelsen som bestämmer medlemsavgifterna och att kassören är ensam ansvarig för föreningens ekonomi.
Av 16 frågor i min tävling i föreningskunskap så brukar den som har flest rätt hamna på 7/16.
Vad skulle hända om medlemmar faktiskt lärde sig vilka rättigheter de har...
Vad skulle hända om ungdomar fick kunskap om hur de kan påverka sin förening...
Vad skulle hända om styrelseledamöter fick den hjälp av medlemmarna som de faktiskt är skylldiga att ge...
Men det som oroar mig är att om det är så illa ställt med föreningskunskapen hos vuxna människor, vem ska då kunna lära ungdomar hur föreningslivet fungerar?!
Därför kommer här dagens utmaning:
Klicka på länken och gör testen
Har du mer än 7 rätt så lämna en kommentar i bloggen om hur du tänker att vi ska kunna föra dina kunskaper vidare till andra inom idrotten.
Har du mindre än 7 rätt så lämna en kommentar och boka in en rolig träff i Föreningskunskap för dig och din förening!
Kram på er!
/ Milou
Långa kö av ledare till era ledaruppdrag?
En av de mest diskuterade frågorna inom idrotten är bristen på ledare.
• Vi kan inte ta emot alla barn som vill idrotta för det saknas tränare.
• Vi hinner inte med allt styrelsearbete för vi är bara 3st ledamöter.
· Vi kan inte göra cupen bättre för det finns ingen som tar sig tid att utveckla den.
Ja våra samtal kring ledarbristen kan hållas i oändlighet.
Men vad gör vi då för att ändra på detta?
Vilka målgrupper har vi när vi ställer frågan om ledaruppdrag?
Kram på er!
/Milou
Åldersgräns för ledarutbildningar?
Vid vilken ålder ska vi låta människor börja gå våra ledarutbildningar? Hur ung ska man få lov att vara?
De har idag en gräns på 15år med motiveringen att ledarksapsutbildningaran tar upp frågor om barn och ungdomars utveckling och ungdomar är ju själva mitt uppe i den här utvecklingen som de då ska lära sig om.
Deras fundering var att unga människor skulle ha svårt att ta till sig den kunskap som ledarskapsutbildningarna ger och att det därför var bättre att vänta tills man var 15år.
De var också bekymrade över att de inte kunde erbjuda yngre ledare utbildning eftersom de har unga ledare inom sin idrott. För om vi inte utbildar dem så har de ju inget alls att luta sig mot.
Hur ser det ut hos er?
Har ni någon åldersgräns för ledarutbildningar?
Kram på er!
/ Milou
Svensk Fotbolls framtid är här!
Josefine Jardenäs inspirerar ungdomar till nya uppdrag!
"Hösten 2007 startade vi inom Svenska Fotbollförbundet den största satsningen någonsin för att föryngra organisationen. Vi är Sveriges största specialidrottsförbund med ungefär en miljon medlemmar i 3 226 föreningar. Namnet på projektet är "Förbundsledare 2010" och syftet är att rekrytera unga ledarbegåvningar till förbundet och distrikten. Vi gör den här satsningen därför att vi liksom andra idrottsförbund har stora problem med återväxten. I Svenska Fotbollförbundet sitter det idag massor av kompetenta människor med ovärderlig erfarenhet och kunskap. Vi vill se till att de förmedlar det vidare innan den här kunskapskällan försvinner.
Så här funkar det
Samtliga 24 distrikt deltar. Varje distrikt har minst en mentor. Det är oftast ordföranden i respektive distrikt som är mentorn. Två till tio potentiella unga ledare handplockades i distrikten. Sammanlagt deltar ca 120 personer projektet i åldersspannet arton år till sjuttio år. Alla fick en mentorskapsutbildning i samarbete med SISUs för att starta från samma plattform
När projektet är klart 2011 skall de nya unga ledarna kunna ta plats som förtroendevalda inom föreningar, distrikt och Svenska Fotbollförbundet. Det är inte så att vi kommer kasta ut någon utan vi ställer helt enkelt dit en stol till.
Ledarskap är att vilja
De som i dag sitter på förtroendeposter har haft tjugo år på sig att lära sig samma sak som du nya unga ledarna gör på två år. Det är en utmaning. Det viktiga är att de vill vara med och påverka. För att kunna göra det behöver de kunskap och det är vad projektet syftar till.
En av våra farhågor var att de äldre skulle ha svårt för att lyssna och samarbeta med de unga. Det blev tvärtom. De bästa mentorerna är de som inser att de inte skall sitta för evigt utan vill och tycker det är roligt att dela med sig. De unga ledarna har också mycket att bidra med som större öppenhet, kritiskt tänkande och skapande av nya sätt att arbeta. Det är något alla organisationer behöver. Jag hoppas det här är starten på en förnyelse med större mångfald, mixade åldrar och förhoppningsvis fler tjejer i ledande befattningar."
/Josefine Jardenäs, ledamot i medlemskommittén och projektgruppen för Förbundsledare 2010, Svenska Fotbollförbundet.
När kan man påverka?
För några veckor sedan träffade jag en trevlig förening där de vuxna var överens om att för att föreningen skulle överleva så var det nödvändigt att få in ungdomar i verksamheten. Både som ledare och som ledamöter.
Under 2h hjälptes vi åt att lägga upp planerna för hur detta arbete skulle gå till. Vilka ungdomar det var de ville nå, hur man skulle kontakta dem, vilka uppdrag som behövde fyllas med unga driftiga personer och det var en väldig kreativitet och skaparglädje. Och tillslut presenterar de sitt färdiga förslag:
1. Strukturera upp föreningen
2. Sätt vision, mål och startegi för arbetet
3. Skriv ner tydliga uppdrag för olika ledare
4. Bestäm vilka uppdrag som ska erbjudas ungdomarna
5. Kalla ungdomar till en träff och berätta vad som är bestämt
6. Låta ungdomar vara med och bestämma i verksamheten
Någon som kan gissa vad jag frågade då?
Titta en gång till på listan, vad tror du att jag hade för anmärkning på deras plan?
jo: UNGDOMARNA FICK VARA MED OCH BESTÄMMA - EFTER ATT ALLT REDAN VAR BESTÄMT!
Och det här är så vanligt.
"Ja vi ska involvera ungdomarna efter att vi först strukturerat upp och lagt planerna för hur vi ska jobba sen".
Men vilken slags delaktighet och inflytande får vi då?
Och hur vet vi hur ungdomar vill ha verksamheten innan vi har frågat dem?
Kram på er!
/Milou
18års gräns för ledare?
Det innebär ju i princip att man i denna kommun har gjort det omöjligt för föreningar att ha unga ledare som ansvarar för grupper.
Det fick mig att börja fundera.
Är det så att ledare under 18år oftare har barn som råkar ut för olyckor?
I Spånga skedde för några veckor sedan en mycket hemsk olycka där en liten kille fick ett handbollsmål över sig och dog.
Då var det en vuxen utbildad pedagog som var ansvarig så olyckor kan visst hända oavsett ålder på ledare.
Jag funderade också på varför har man som kommun har bestämt att åldersgränsen ska vara 18år?
Finns det statistik på barn som har ledare under 18 år oftare råkar illa ut?
Är det ett stort problem att unga ledare har grupper i kommunens lokaler?
Skulle det kanske vara bättre att ha som regel att man alltid måste vara 2 ledare i lokalerna oavsett ålder, eller att alla ledare i kommunen fick en genomgång av hur man hanterar materialet i lokalerna och hur man tänker på säkerheten?
Får man vara under 18 år och ledare i lokalerna i din kommun?
Och vad tycker du om 18års gränsen?
Kram på er!
/ Milou
Alla lika?
Tvärt om har vi har alla olika värderingar, erfarenheter, intressen, förutsättningar och möjligheter. Gemensamt är att unga människor, tvärtemot vad kanske den mediala bilden visar, är mer engagerade än någonsin.
Vi vet också att det informella lärandet och andra erfarenheter från föreningslivet ger stärkt självförtroende och bred kompetens. Det informella lärandet är en viktig resurs i individens utveckling och demokratiska bildning och behöver uppvärderas. I ungdomsorganisationer växer nytt ledarskap, kreativitet, entreprenörskap och innovationsförmåga.
Hur tar vi tillvara på det i våra föreningar och förbund?
Kram på er!
/ Milou
Alla rätt?? (Nu funkar länken också...)
Varför är jag med i en förening?
Jag fick frågan om jag ville ställa upp på en intervju. Det var en student som skulle skriva en uppsats om idéella ledare. Och den första frågan hon ställde var Vad får du ut av att vara engagerad i föreningslivet?
Jag började fundera...
Jag har träffat och lärt känna mina allra bästa vänner inom idrotten.
Det var mitt engagemang som ledare som gör att jag idag jobbar med idrott
Glädjen att komma ner på idrottsplatsen och se alla knattespelare göra sin första träning
Gemenskapen i styrelsen och bland medlemmarna
Få vara en del av och känna tillhörighet
Lära mig nya saker och utvecklas som person
Tillfredsställelsen i att kunna påverka och vara med och utveckla en verksamhet som ger glädje till andra
Tack vare mitt engagemang inom idrotten var det inte lika läskigt att flytta till Stockholm och lämnat mitt trygga nätverk och människor som känner mig för att testa något nytt.
Jag visste att jag genom idrotten skulle träffa nya vänner, bygga upp ett nätverk av människor runt omkring mig och hitta en trygg plats för mig.
Idrott förenar fantastiskt många människor. Kanske är det därför jag väljer att vara engagerad i föreningslivet.
Kram på er!
/ Milou
Varför ska man gå på årsmöte?
Till årsmötet kommer alla medlemmar och för Stockholms Idrottsförbund är medlemmarna alla Special Distrikts Förbund (T.ex. Stockholms Ridsportförbund och Stockholms Bordtennisförbund).
I år uppmanar vi alla våra medlemmar att låta någon under 30 år delta som representant och företräda förbunden. Vi önskar att årsmötet blir en plats där alla olika åldrar kan mötas.
Under ett årsmöte finns det 2 delar:
1. Det som hände under 2008
Styrelsen i StockholmsIdrottsförbund får redogöra för den verksamhet de har genomfört och hur de pengar man har fått har använts.
De blir helt enkelt granskade av medlemmarna som får rösta om de godkänner styrelsens arbete eller inte.
2. Det som planeras för 2009
Sedan får styrelsen presentera hur de tänker arbeta under 2009. Medlemmarna har fått tycka till om vad de vill att Stockholms Idrottsförbund ska jobba med och nu får styrelsen berätta hur de tänker genomföra detta.
De får även presentera ett förslag till budget för 2009.
Här röstar medlemmarna om de tycker att verksamhetsplanen och budgeten stämmer överens med det de tycker att Stockholms Idrottsförbund ska göra och vart pengarna ska gå.
Sedan får årsmötet bestämma vilka personer som ska arbeta i styrelsen under 2009. De väljer vilka som ska representera Stockholmsidrotten och arbeta för alla idrotters bästa.
Så varför ska man delta på det här mötet då?
Jo därför att det är medlemmarna som bestämmer!
En styrelse bestämmer inte hur verksamhetsplanen ska se ut eller hur pengarna ska fördelas. Det gör medlemmarna genom att rösta på årsmötet.
Sedan är det styrelsens uppgift att leda arbetet under året men de måste hela tiden följa de beslut som medlemmarna fattade på årsmötet.
Och det ser lika dant ut inom hela idrotten. I din förening, På distriktsförbunden och hela vägen upp till Riksidrottsförbundet.
På alla nivåer har medlemmarna samma rättigheter att besluta om hur föreningen/förbundet ska arbeta.
Har du varit på din förenings årsmöte?
När tänker du gå dit och vara med och bestämma hur din förening ska arbeta?
Vilka vill du föreslå som styrelseledamöter som får leda din förening?
Kram på er!
/ Milou
Nej ungdomar har inte tid.
Och så är det ju ofta, att föreningar söker efter nya ledare.
Men det lustiga med denna situation är att ledaren ringde upp sin styrelse och kom med förslaget att ungdomar skulle kunna bli ledare i föreningen och fick till svar:
- Nej det är ingen bra idé, ungdomar har annat de vill lägga tid på.
Jasså tänker jag då. Det var en flitig styrelseledamot som redan har varit i kontakt med alla ungdomar i Stockholm och frågat dem om de har möjlighet att ställa upp som ledare en gång i veckan i hans förening...
Va tråkigt att han fick så många nej...
Kram på Er!
/ Milou
Ungdomsråd eller inte?
Samla ungdomar och engagera varandra
Ett sätt att få in ungdomar för att slussa dem vidare
En första utbildningsinstans där ungdomar får lära sig hur idrotten fungerar
Emot Ungdomsråd:
Ungdomar ska inte särskiljas från vuxna
Ungdomar ska involveras i den befintliga verksamheten
Tillsammans kan vi göra skillnad
Åtskiljda lär vi inte av varandra
Det finns inga "ungdomsfrågor"
Ungdomsråd är oftast inte beslutsfattande
Ingen reell påverkansmöjlighet
Vad säger ni själva? För eller emot?
Kram på er!
/ Milou
Är engagemanget dött?
Det finns en föreställning om att ungdomar inte är engagerade.
Denna bild är felaktig. Det har visat sig att ungdomar är mer engagerade än någonsin!
Inom idrotten växer ungdomars kreativitet, ledarskap, entreprenörskap och innovationsförmåga - om vi bara tillåter dem att vara en del av verksamheten.
Kram på er!
/ Milou