Hur lär vi ungdomar föreningsliv?
Man kan säga att det man gör i tonåren präglar hjärnan. Det sker en överlevnadskamp för vilka nervceller som ska ha kontakt med varandra. Forskarna kallar det "use it or lose it", använd nervcellerna annars försvinner de. Alla kan inte överleva. Naturen har givit oss en överproduktion. Ägnar man sig mycket åt musik stärks vissa delar av hjärnan särskilt mycket, dansar man intensivt stärks andra och studerar man eller spelar datorspel dagarna i ända präglar det hur hjärnan utvecklas. Dett säger hjärnforskaren Jay Giedd.
Att barn gör som vuxna gör och inte som vi säger är en annan gammal sanning. Nu bekräftar ny hjärnforskning hur sant det faktiskt är. Om man ser tillbaka på människans utveckling kan man konstatera att vi har lärt genom att härma i årtusenden.
- Hjärnan är gjord för att lära genom exempel. Tonåringar gör som deras föräldrar gör. Vi försöker kanske prata och förklara, men det starkaste intrycket de får är ändå hur vi gör saker och ting. Jag försöker tänka på det, säger hjärnforskaren Jay Giedd på telefon från Maryland i USA.
Artikeln finns att läsa på SvD
Vad betyder det här då för oss inom idrotten?
Hur ska vi lära ungdomar att bli tränare, domare, ledamot i en styrelse, cupansvariga osv?
Kram på er!
/ Milou
Att barn gör som vuxna gör och inte som vi säger är en annan gammal sanning. Nu bekräftar ny hjärnforskning hur sant det faktiskt är. Om man ser tillbaka på människans utveckling kan man konstatera att vi har lärt genom att härma i årtusenden.
- Hjärnan är gjord för att lära genom exempel. Tonåringar gör som deras föräldrar gör. Vi försöker kanske prata och förklara, men det starkaste intrycket de får är ändå hur vi gör saker och ting. Jag försöker tänka på det, säger hjärnforskaren Jay Giedd på telefon från Maryland i USA.
Artikeln finns att läsa på SvD
Vad betyder det här då för oss inom idrotten?
Hur ska vi lära ungdomar att bli tränare, domare, ledamot i en styrelse, cupansvariga osv?
Kram på er!
/ Milou
Kommentarer
Trackback