kommentar från en "Gubbe"

Gubben
"Gubbarna o gummorna är väl än idag fostrare i skolan, idrotten och hemmet. För att ha den rollen krävs erfarenhet. =)
Jag har gjort en reflektion över ditt inlägg Milou "Vi var många ungdomar som var med i första omgången av "den unga kraften" och ungdomsråd. Vi är vuxna nu och har ett stort ansvar att föra erfarenheter och kunskap vidare till alla som är unga ledare i dag."
Jag undrar vad det är för erfarenheter o kunskap ni har för avsikt att föra vidare till de yngre ungdomarna? Jag vill ha konkreta svar och inget bla bla.
För mig verkar ungdomar idag vilja leva livet på en räkmacka och glida fram i idrotten utan att ge något tillbaka genom att aktivt arbeta i sina klubbar. Ungdomar idag verkar mest styras av statustänkane och vill bara arbeta med sådant som är roligt. Det som är nödvändigt och kräver att de exempelvis återkommande passar tider mm är de inte lika intresserade av. Ok det finns undantag och de ungdomarna ska inte ta åt sig av mitt inlägg."

/Gubben

Hej,
och tack för din kommentar!

Konkreta exempel på erfarenhet att föra vidare till unga ledare:
Hur fattas beslut inom idrotten
Hur kan jag påverka i min förening
Hur går styrelsemöten till
Vad står det i föreningens stadgar och hur påverkar det mig/hur ska jag förhålla mig utifrån dem
Vad innebär det att vara ledamot i en valberedning
Vad betyder det att arbeta ideellt
Hur kan jag utveckla idrotten/min förening
Hur är svensk idrott uppbyggd
Vad är ett årsmöte
Vad betyder ett medlemsskap en röst
Hur bygger man nätverk
Idrottsspecifika kunskaper
Och mycket mer så klart.

David Lega sa en gång på en föreläsning att "om jag skulle åka runt och leta efter höga trottoarkanter och trappor utan hiss, så är det det enda jag kommer att hitta"

De fördomar du har om ungdomar blir säkert besannade då och då. Ungdomar är olika precis som vuxna och har olika intressen för sitt engagemang inom idrotten.
Det pratas ofta om att föräldrar ser föreningen som dagsiverkamhet där man lämnar och hämtar, vuxna lägger mindre tid på föreningarnas aktiviteter, det är svårare att få vuxna att ta styrelseuppdrag, färre gör mer, föreningskunskapen saknas hos många vuxna osv.
När färre vuxna vet hur föreningslivet fungerar så är det så viktigt att vi som är med inom idrotten, vi som har erfarenheterna av att engagera oss kan visa ungdomar hur fantastiskt roligt det är och hur man faktiskt kan gå tillväga för att utveckla, påverka och förvalta.

Jag är ute och letar ungdomar som vill engagera sig, som arbetar ideellt, som gör fantastiska insatser för idrotten och för sina föreningar, som är beredda att ta i och lägga ner tid, som ger tillbaka till sina klubbar och jag hittar massor av dem. Många är de undantag som inte ska ta åt sig av ditt inlägg.

Vi måste bli fler som fokuserar på att leta efter de som vill och när vi hittar dem sedan är beredda att föra vår kunskap vidare.

Kram på er!
/ Milou


Kommentarer
Postat av: Gubbe

Svar från Gubbe:



De konkreta exempel du ger Milou känns för mig som vatten tyvärr. Jag hade väntat mig bättre från dig.

Kan du ge mig exempel vad du själv gjort inom idrotten?

Eller har du som många andra både från min egen generation och även din generation levt livet på en räkmacka? DVS inte gjort ett förbannat dugg mer än pratat.

Min fråga till dig är: Vad har du själv gjort?



Konkreta exempel på erfarenhet att föra vidare till unga ledare:

Hur fattas beslut inom idrotten

Hur kan jag påverka i min förening

Hur går styrelsemöten till

Vad står det i föreningens stadgar och hur påverkar det mig/hur ska jag förhålla mig utifrån dem

Vad innebär det att vara ledamot i en valberedning

Vad betyder det att arbeta ideellt

Hur kan jag utveckla idrotten/min förening

Hur är svensk idrott uppbyggd

Vad är ett årsmöte

Vad betyder ett medlemsskap en röst

Hur bygger man nätverk

Idrottsspecifika kunskaper

Och mycket mer så klart.

2009-07-19 @ 13:30:50
Postat av: Anonym

Gubbe, vad har du gjort som vi ungdomar inte kan göra?

2009-08-22 @ 13:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0